praca

Jak radzić sobie ze stresem w pracy?

Rankingi i badania od wielu lat regularnie wykazują, że Polacy to jeden z bardziej zestresowanych narodów na świecie, zwłaszcza jeśli chodzi o stres wywołany pracą. Może to wydawać się dziwne, bo warunki do życia i pracy w kraju nie wydają się ekstremalne w porównaniu do wielu innych krajów świata, a jednak – zarówno mniej bogate, jak i bogatsze kraje znalazły się za Polską pod względem wskaźnika stresu, określanego przez firmę analityczną Extended DISC. Wyższy wskaźnik stresu cechował polskich mężczyzn, co można powiedzieć o niewielu krajach – jednak różnica między płciami nie była bardzo duża. Inne badania mierzące stres pracowników w ostatnich latach używały różnych metod, ale Polska zawsze trafia do „czołówki”. Powszechnie uważa się, że stres w pracy powstaje, gdy oczekiwania wobec pracownika przerastają jego możliwości. Stres powstaje w różnych sytuacjach, ale do jego narastania przyczynia się zwłaszcza brak wsparcia szefów i innych osób w pracy, a także uczucie braku kontroli. Psychologowie często wiążą stres z uczuciem poniżenia, chęcią uzyskania aprobaty społecznej poprzez spełnienie nawet wygórowanych warunków. Wpływ życia społecznego na zdrowie nie tylko psychiczne, ale i fizyczne jest dobrze udokumentowany. Trudne warunki w pracy przyczyniają się często do rozwoju przypadłości, które nie ułatwiają dalszej pracy i życia, jak choroby układu krążenia, brak kontroli nad swoimi działaniami czy brak wzwodu. Jakie są polecane metody na ograniczanie stresu w swojej pracy?

Jedną z wielu przypadłości wywołanych stresem może być brak wzwodu. Źródło: Pixabay.com.
Jedną z wielu przypadłości wywołanych stresem może być brak wzwodu. Źródło: Pixabay.com.

Za jeden z istotnych aspektów stresu uważa się zazwyczaj kwestię kontroli. Chociaż brzmi to jak rzecz trudna, jedną z najlepszych metod na ograniczenie stresu jest skupienie się na swoich obowiązkach – nie na tym, co pozostaje poza naszą kontrolą. Jeśli chodzi o bardziej konkretne praktyki, warto zacząć od wzięcia głębokiego oddechu. Brzmi to jak truizm, ale kilka minut najprostszej „,medytacji” poprzez skupienie się na swoim oddechu i niemyśleniu o niczym innym często daje bardzo dobre rezultaty, jeśli chodzi o obniżenie poziomu stresu. Zrobienie sobie co godzinę albo półtorej przerwy również bywa przydatne: często łatwo wkręcić się w wir pracy tak, by wstanie z biurka o wyznaczonej godzinie było bardzo trudne, a jednak jeśli często czujemy stres, warto się przemóc i to robić – traktując to jako istotny element dbania o swoje zdrowie, bez którego praca nie tylko nie jest przyjemna, ale i zazwyczaj nie tak produktywna, jak by mogła.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *