Ekonomia i przedsiębiorczość: edukacja, inwestowanie, praca

Jak zrobić innowacyjny biznes plan?

Innowacyjne pomysły na biznes są tym, co pozwala powiększyć kapitał. Powtarzając tylko to, co robią inni, wyposażeni w większy kapitał, mamy małe szanse nie przegrać z nimi konkurencji – zwłaszcza na zażartym polskim rynku. Dlatego innowacyjny biznes staje się u nas powoli równie intensywnie obserwowaną częścią rynku, co w Stanach Zjednoczonych czy wschodniej Azji, gdzie stosunkowo łatwo znaleźć „sponsora” dla swojego pomysłu, jeśli przykładowo któraś z bogatych firm jak Google czy Facebook dostrzeże w niej potencjał na możliwe zastosowanie w swoich usługach. Do USA jest jeszcze daleko, aczkolwiek działania rządów i Unii Europejskiej starają się aktywować publiczne środki, które będą wspierać innowacje. Wielu przedsiębiorców, albo początkujących, często „wykłada” się na jednym z podstawowych wymogów: konstrukcji biznesplanu. Praktycznie każdy wniosek o dofinansowanie będzie wymagał biznesplanu. Nie jest możliwe napisać uniwersalny do nich poradnik, ponieważ zazwyczaj każdy taki wzór planu na biznes będzie nieco inny. Nie bez powodu odbywają się całe szkolenia z wykładowcami i „mentorami” mającymi nauczyć tego zadania. Niektórych reguł jednak warto się trzymać zawsze, bo pomoże nie tylko wnieść o np. dotację, ale też po prostu zrozumieć nam lepiej stojące przed każdym przedsiębiorcą wyzwanie.

Innowacyjny biznes plan musi zawierać bilans kosztów i przychodów. Źródło: Pixabay.com.
Innowacyjny biznes plan musi zawierać bilans kosztów i przychodów. Źródło: Pixabay.com.

Przede wszystkim – o ile warto mieć plan, to też nie powinno się go przygotowywać zbyt wcześnie. Jeśli chcemy wziąć udział w konkretnej akcji wspierającej innowacyjny biznes, warto biznesplan przygotować specjalnie z myślą o niej, według wytycznych. Natomiast pewne elementy biznesu nieprzypadkowo uważane są za podstawowe i można oczekiwać, że zawsze znajdą się w wymaganym planie na biznes. Dlatego mając innowacyjne pomysły, zawsze warto usiąść na początek z kartką papieru i zapisać podstawowe informacje. Po pierwsze, oczywiście: dokładny bilans kosztów i przychodów, jakich się spodziewamy. Oczywiście jest to najważniejsze – dobre pomysły na biznes cechują się możliwością dużego zysku. Po drugie, trzeba mieć na oku wszelkie podstawowe elementy praktycznego kierowania firmą – kto i jak będzie prowadził ją na co dzień, a także jakie będą działania marketingowe, czyli skąd znajdą się klienci. Oprócz tego innym sine qua non w większości biznesplanów będzie opis naszej wiedzy o sytuacji rynkowej: głównie chodzi tu oczywiście o to, jaka jest konkurencja i czemu mimo jej istnienia klient wybrać ma właśnie nasz produkt czy usługi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *