internet, prasa, reklama

Jakie są najbardziej medialne marki w Polsce?

Co roku jeden z największych magazynów dotyczących mediów w Polsce – „Press” – przeprowadza plebiscyt Top Marka, w którym wyróżnia „najbardziej medialne” brandy w naszym kraju. Pewną tajemnicą dla publiki pozostaje, w jaki sposób konkretnie wyłaniani są zwycięzcy. Oficjalnie mówi się o „najczęściej i najlepiej opisywanych” markach, chociaż wydaje się, że to „najlepiej” musi być dla „Pressu” trudne do zmierzenia – w końcu zasięg badania jest ogromny, czym organizator sam się chwali. W branym pod uwagę roku – od lipca 2014 do czerwca 2015 – wzięto pod uwagę ponad tysiąc publikacji prasowych i setki tysięcy serwisów internetowych. W rezultacie badaniem objęto ponad 300 tys. informacji prasowych, 1,5 mln internetowych i aż 10 milionów wypowiedzi w mediach społecznościowych (typu Facebook czy fora internetowe). Ocena jest więc skomplikowana, aczkolwiek pismo zapewnia, że rozróżniało informacje pozytywne od negatywnych i nagrodzone marki to oczywiście te, które wychodzą najbardziej „na plus”. Można to osiągnąć także reklamą, aczkolwiek uważa się, że pozytywny artykuł niezależny jest wart więcej, niż przygotowana specjalnie reklama. Wszelkie metody badania wpływu działań marketingowych i PR na opinię o marce (i w rezultacie, oczywiście, zysk pieniężny) nie są oczywiście konstruowane specjalnie na potrzeby konkursu Top Marka, ale używane na co dzień przez firmy, które chcą wiedzieć, jakie działania są skuteczne.

Najbardziej medialne marki. Źródło: Pixabay.com.
Najbardziej medialne marki. Źródło: Pixabay.com.

Na pewno wynik tego konkursu pokazuje, o jakich firmach pisze się najwięcej i najczęściej – która marka nie schodzi z ust Polaków w codziennych rozmowach. Okazuje się, że co roku liderzy są mniej więcej tacy sami. Najbardziej medialną branżą jak co roku była motoryzacja, oczywiście zdominowana przez popularnych producentów samochodów. Zwycięzcą w roku 2015 ponownie okazał się Volkswagen, przed Mercedesem. Warto jednak wspomnieć, że w mediach społecznościowych najlepiej wypadło BMW.

Sporo pisze się ciągle o branży energetycznej, zwłaszcza o PGE. Dalej są Tauron i Energa. Jak widać, państwowy gigant PGNiG są mniej medialni. Jeśli chodzi o media same w sobie, zwycięzcą rankingu był TVN, przy czym w internecie „podstawowa” stacja znalazła się na drugim miejscu, za swoim „oddziałem” TVN24.

Państwowa firma wygrała oczywiście w kategorii paliw. Zdecydowanie największa polska firma, Orlen, zdobył najwięcej punktów ze wszystkim firm w tegorocznym rankingu. W dziedzinie telekomunikacji ponownie wygrał T-Mobile, przed Plusem i Orange. Wśród banków liderem jest PKO BP, chociaż BZ WBK otrzymał wyróżnienie za najbardziej pozytywne opinie. Wśród sieci handlowych, wygrała Biedronka, o której ze wszystkich firm pisało się najwięcej. Na drugim miejscu znalazło się Tesco, a za nim Carrefour. Zmiana w tym roku nastąpił wśród marek spożywczych: na pierwsze miejsce wskoczyła Coca-Cola, która wyprzedziła Red Bulla.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *