Biuro i biurko, Ekonomia i przedsiębiorczość: edukacja, szkolenia pracowników

Zarządzaj sobą w czasie – organizacja czasu pracy

źródło: Pinterest
źródło: Pinterest

Zarządzanie własnym czasem jest dziś bez wątpienia jedną z cenniejszych umiejętności. Jeśli nie radzimy sobie z tym, jeśli priorytetyzowanie swoich celów sprawia nam trudności, warto pomyśleć o szkoleniach menedżerskich w tym zakresie.

Dobra organizacja czasu to krok do równowagi w życiu. Choć w wielu wypadkach odbywa się to indywidualnie, jest bardzo subiektywne, warto poznać kilka technik, które pozwolą nam uporządkować nasze sprawy. Wiele osób zostawia najmniej ważne zadania do końca, unikając ich wykonania na zawsze. Inni zaś unikają zadań poważnych, tracąc czas na czynności mniej znaczące. Jak znaleźć złoty środek? Jak zarządzać sobą w czasie?

Wszak czas nie zależy od nas, ale nasze życie już tak. Czas płynie, ale to tylko od nas zależy, co w tym czasie będziemy robili. Porządkowanie naszych zadań w czasie, by mieć czas na wszystko trzeba zacząć od pytań fundamentalnych. To pierwszy krok do sukcesu, pozwala bowiem prawidłowo ustalić priorytety. Mając na uwadze rzeczy dla nas ważne, nie będziemy się rozpraszać nieustannie tym, co nie jest istotne.

A więc pytanie pierwsze, jakie są nasze życiowe cele. To pytanie zadawajmy sobie raz na jakiś czas – raz na rok. Przydatna może tu być metoda Getting Things Done. Pozwala bowiem zrozumieć, co dla nas jest ważne i jak poradzić sobie z nadmiarem spraw mało z tego punktu widzenia istotnych. Dobre zarządzanie sobą w czasie to przeznaczanie w ciągu dnia najwięcej czasu na te właśnie działania, które umożliwiają realizację naszych życiowych celów, a mniej (lub w ogóle) na działania, które nie mają z tym nic wspólnego. Nie należy jednak odkładać rzeczy prostych, czynności rutynowych. Warto nauczyć się wykorzystywać czas w każdym momencie – w poczekalni u lekarza przejrzeć kalendarz, od razu odpowiadać na maile, nie gromadzić ich. Takie skumulowane proste czynności to prawdziwy pożeracz czasu, jeśli zaś jesteśmy konsekwentni i systematyczni – nie będą nas rozpraszały na drodze do realizacji życiowego planu.

David Allen, Czas. 52 sposoby na to, by zaczął pracować dla ciebie, Wydawnictwo Onepress, 2011

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *