internet

Starsi Polacy wyjątkowo często korzystają z mediów cyfrowych

Można powiedzieć, że z definicji im starszą przeciętnie grupę osób weźmiemy, tym bardziej tradycyjne zachowania napotkamy, także w dziedzinie konsumpcji mediów. Jednak nie znaczy to, że odbiorcy w wieku 50+ nie są grupą dynamiczną, która choćby z racji zmiany pokoleniowej zmienia swoje zapatrywania i staje się zarówno odbiorcą, jak i klientem innego typu. Ledwie ostatnio mogliśmy zauważyć, że najpopularniejsze w Polsce radio RMF FM wyprzedziło kanał pierwszy Polskiego Radia pod względem słuchalności w grupie 50-76, co być może najwyraźniej symbolizuje, że czas leci szybko i mało kto jest obojętny na zmiany trendów. W Polsce stosunkowo sporo osób po pięćdziesiątce korzysta z urządzeń cyfrowych. W grupie 50-76 właśnie ma to być, według badań BNP Paribas Personal Finance, 43%. Niby niewiele, ale to około dwukrotnie więcej, niż europejska średnia. I, oczywiście, miliony osób. Ponad 10% użytkowników Facebooka w Polsce to osoby w wieku 50+ – to oczywiście oznacza stosunkowo małą reprezentację grupy, ale i tak sporą obecność. Jednakże bez zdziwienia zapewne można przyjąć fakt, że im nowsza technologia, tym mniejsza „adaptacja” wśród seniorów. Często osoby po pięćdziesiątce najbardziej lubią korzystać z komputera stacjonarnego, a mniej z laptopów, smartfonów, technologii internetowych.

Dla części osób starszych internet to tajemniczy mechanizm, ale nie dla wszystkich. Źródło: Pixabay.com.
Dla części osób starszych internet to tajemniczy mechanizm, ale nie dla wszystkich. Źródło: Pixabay.com.

Z tej racji można uznać, że osoby po pięćdziesiątce używają mediów internetowych w nieco mniej różnorodny sposób, niż chwytająca wszelkie nowinki młodzież, ale są aktywne w wielu określonych dziedzinach. Często internet jest przede wszystkim formą komunikacji, z rodziną i znajomymi – z racji możliwości połączeń wideo czy korzystania z mediów społecznościowych. Jak donosiła w grudniu 2014 Rada Izby Gospodarki Elektronicznej, dla osób w wieku 60+ internet jest też bardzo często miejscem robienia zakupów – możliwość zaoszczędzenia na sprzętach RTV i AGD czy meblach przemawia jak się okazuje w dość uniwersalny sposób. Jednak część osób starszych nie ma ochoty korzystać z internetu – według Urzędu Komunikacji Elektronicznej, 17% z nich nie korzysta z sieci nawet pomimo faktu, że posiada do niej dostęp w domu. Wielu z nich podaje w ankiecie jako powód fakt, że nie zakładają, by mogli się nauczyć w pełni korzystać z internetu i że nie mają takiej potrzeby. Zostają więc im takie media jak radio.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *