rynek pracy, studia

Rankingi pracodawców – u kogo warto pracować?

Obecnie młode pokolenie Polaków ma wyjątkową okazję wchodzić na rynek pracy przyjazny pracownikowi, jak może nigdy wcześniej – studenci kierunków „perspektywicznych” mogą wręcz przebierać w ofertach pracy, ale i niemal każdy posiadający określone kompetencje ma znacznie lepszy wybór, niż to miało miejsce 10 czy 20 lat temu. Jednoznacznej odpowiedzi na to, który pracodawca jest „po prostu najlepszy”, na pewno nie będzie – dla jednych w końcu najważniejsze są wysokie zarobki, dla innych brak nudy, zaś inni chcą mieć dużą elastyczność czasu pracy albo nie przemęczać się. Tzw. rynek pracownika, jaki mamy obecnie w Polsce, oznacza jednak, że istnieją wyższe szanse na znalezienie odpowiedniej dla siebie pracy w każdej z tych sytuacji. A ze względu na wysoką stawkę, jaką jest posiadanie reputacji miejsca, w którym dobrze się pracuje, firmy robią sporo, by badać opinię społeczną, a odpowiednie agencje przygotowują różnorodne rankingi najlepszych pracodawców. Możemy zwrócić tutaj uwagę na przynajmniej kilka takich list i na to, jakie marki na nie trafiają.

Praca w dużym "korpo" pociąga najwięcej studentów, gdy mają wymienić konkretne firmy. Źródło: Pixabay.com.
Praca w dużym „korpo” pociąga najwięcej studentów, gdy mają wymienić konkretne firmy. Źródło: Pixabay.com.

Za jedno z ważniejszych wydarzeń dla rynku pracy uważa się czasem targi PulsHR_Day, które miały miejsce 15 listopada 2017. Wyróżniono 10 pracodawców, głównie prezentujących bardzo duże firmy: Capgemini, Siemens, Budimex, Volvo, Kompania Piwowarska, CD Projekt, 3M, Grupa Nowy Styl, PwC i Asseco. W uzasadnieniach eksperci z portalu Puls HR zwracali uwagę m.in. na nowoczesne metody rekrutacji („speed recruiting”, grywalizacja), rozwój pracowników (staże, szkolenia), zaangażowanie w sprawy społeczne i prawa pracowników, a także oczywiście warunki pracy i świadczenia.

Rankingi pracodawców są bardzo popularne wśród studentów. Często dotyczą one nie tyle eksperckiej analizy warunków pracy i rekrutacji w firmie, ale raczej atrakcyjności samej marki – są to w większej mierze rankingi popularności. Zarówno w rankingu AIESEC, jak i agencji Universum studenci wskazali jako wymarzone miejsce pracy przede wszystkim Google. Firmy informatyczne, stabilne banki, wielcy producenci popularnych dóbr – to typowo czołówka takich rankingów. Według Universum, miejsca za Google na liście zajmują kolejno Microsoft, NBP, PKO BP, LOT, Audi i Deloitte. Z kolei w rankingu AIESEC za plecami giganta z Redmond znajdują się Ernst&Young, PwC, Deloitte, ING, PZU i PKO BP. Jak widać, wyniki są dość zbliżone i mogą przekonywać, że reputacja firmy jako dużej i „niezatapialnej” często jest jednym z podstawowych warunków, by przyciągnąć zainteresowanie wielu nowych pracowników – pracodawcom w takiej sytuacji pozostaje tylko ich przy sobie utrzymać…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *