internet, reklama

Polacy wyjątkowo często blokują reklamy w internecie

Rzut oka na statystyki dotyczące korzystania z internetu wskazuje, że w Polsce rozwinęła się bardzo specyficzna kultura tego aspektu życia, zwłaszcza jeśli chodzi o sięganie po określone treści i płacenie za nie, czy to w formie odbierania reklam, czy też wykonywania określonych przelewów. Z opublikowanego w czerwcu raportu odpowiedniego oddziału Reutersa, nazwanego Digital News Report 2016, wynika, że 38% internautów w Polsce używa programu do blokowania reklam. W żadnym innym z 26 badanych krajów wynik nie był tak wysoki. Podobne wnioski w tym roku wykazał raport Connected Life 2016, według którego aż 51% polskich internautów sięga po adblockery. Również był to najwyższy wynik z wszystkich badanych krajów i oczywiście znacząco wyższy od średniej, która wyniosła 30%. Jeśli zaś chodzi o badanie ankietowe przeprowadzone przez IRCenter – jedynie 22% internautów zadeklarowało wykorzystanie takiego typu programów. Może mieć to związek z faktem, że z reguły im więcej osoba spędza czasu w internecie, tym większa szansa, że używa ad-blocka – a to oznacza, że ma większy wpływ na całościową sytuację rynku, niż by się wydawało jedynie porównując jednostkowo liczbę użytkowników z tymi, którzy nie zainstalowali żadnego tego typu rozszerzenia. Większość ankietowych podała, że sięga po rozszerzenie znane pod nazwą po prostu AdBlock (także w wersji AdBlock Plus). W każdym razie – po fali popularności piractwa muzyki, filmów i gier, teraz Polska jest krajem znanym jako ten, gdzie ludzie najchętniej blokują reklamy. Stosunkowo niska popularność ad-blockerów w USA i UK sugeruje, że być może rozmiar rynku medialnego ma tu znaczący wpływ. Co prawda najmłodsi ankietowani najczęściej wskazują, że blokują reklamy, ale fakt, że w Niemczech w roku 2016 ilość takich osób regularnie spada, może sugerować, iż nie jest to wcale zjawisko, które nigdy nie zostanie cofnięte.

Ad-blockery są popularne w Polsce. Źródło: Pixabay.com.
Ad-blockery są popularne w Polsce. Źródło: Pixabay.com.

Inny interesujący wniosek z Digital News Report 2016 to ten dotyczący płatności za treści w internecie. Jak się okazuje, Polacy płacili za dziennikarstwo internetowe dość często, bo powiedziało tak 20% badanych. To drugi wynik na świecie, za Norwegią. Również w tym przypadku nie jest to pierwszy tego typu wynik, aczkolwiek wiele innych badań dotyczyło znacznie mniejszej ilości państw. Mylące jednak są te nagłówki, które wspominają o wyjątkowej hojności polskich internautów. Opłaty te zazwyczaj bowiem nie są wysokie. Raport Reutersa podaje średnią kwotę 9 funtów rocznie w takich przypadkach, czyli około 50 złotych. Z kolei mniej Brytyjczyków płaci za treści w internecie, ale jeśli już – to średnia kwota jest 9 razy wyższa. Może to być znaczący sygnał co do możliwości wyceny swojego kontentu przez polskie media.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *