internet, reklama

Polacy wyjątkowo często blokują reklamy w internecie

Rzut oka na statystyki dotyczące korzystania z internetu wskazuje, że w Polsce rozwinęła się bardzo specyficzna kultura tego aspektu życia, zwłaszcza jeśli chodzi o sięganie po określone treści i płacenie za nie, czy to w formie odbierania reklam, czy też wykonywania określonych przelewów. Z opublikowanego w czerwcu raportu odpowiedniego oddziału Reutersa, nazwanego Digital News Report 2016, wynika, że 38% internautów w Polsce używa programu do blokowania reklam. W żadnym innym z 26 badanych krajów wynik nie był tak wysoki. Podobne wnioski w tym roku wykazał raport Connected Life 2016, według którego aż 51% polskich internautów sięga po adblockery. Również był to najwyższy wynik z wszystkich badanych krajów i oczywiście znacząco wyższy od średniej, która wyniosła 30%. Jeśli zaś chodzi o badanie ankietowe przeprowadzone przez IRCenter – jedynie 22% internautów zadeklarowało wykorzystanie takiego typu programów. Może mieć to związek z faktem, że z reguły im więcej osoba spędza czasu w internecie, tym większa szansa, że używa ad-blocka – a to oznacza, że ma większy wpływ na całościową sytuację rynku, niż by się wydawało jedynie porównując jednostkowo liczbę użytkowników z tymi, którzy nie zainstalowali żadnego tego typu rozszerzenia. Większość ankietowych podała, że sięga po rozszerzenie znane pod nazwą po prostu AdBlock (także w wersji AdBlock Plus). W każdym razie – po fali popularności piractwa muzyki, filmów i gier, teraz Polska jest krajem znanym jako ten, gdzie ludzie najchętniej blokują reklamy. Stosunkowo niska popularność ad-blockerów w USA i UK sugeruje, że być może rozmiar rynku medialnego ma tu znaczący wpływ. Co prawda najmłodsi ankietowani najczęściej wskazują, że blokują reklamy, ale fakt, że w Niemczech w roku 2016 ilość takich osób regularnie spada, może sugerować, iż nie jest to wcale zjawisko, które nigdy nie zostanie cofnięte.

Ad-blockery są popularne w Polsce. Źródło: Pixabay.com.
Ad-blockery są popularne w Polsce. Źródło: Pixabay.com.

Inny interesujący wniosek z Digital News Report 2016 to ten dotyczący płatności za treści w internecie. Jak się okazuje, Polacy płacili za dziennikarstwo internetowe dość często, bo powiedziało tak 20% badanych. To drugi wynik na świecie, za Norwegią. Również w tym przypadku nie jest to pierwszy tego typu wynik, aczkolwiek wiele innych badań dotyczyło znacznie mniejszej ilości państw. Mylące jednak są te nagłówki, które wspominają o wyjątkowej hojności polskich internautów. Opłaty te zazwyczaj bowiem nie są wysokie. Raport Reutersa podaje średnią kwotę 9 funtów rocznie w takich przypadkach, czyli około 50 złotych. Z kolei mniej Brytyjczyków płaci za treści w internecie, ale jeśli już – to średnia kwota jest 9 razy wyższa. Może to być znaczący sygnał co do możliwości wyceny swojego kontentu przez polskie media.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *