internet, prasa, reklama

Polacy oglądają telewizję 247 minut dziennie, prasa traci popularność

Główne wnioski z ostatnich badań brytyjskiego Reuters Institute for the Study of Journalism na pewno nie będą dla nikogo wielkim zaskoczeniem: otóż telewizja pozostaje najpopularniejszym medium w Polsce, zaś czytelnictwo prasy w ostatnich latach znacząco spadło. Jednakże dzięki ostatniemu zestawieniu, w którym ujęto czołowe media z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Włoch, Francji, Polski i Finlandii można zobaczyć, jak wypada polski rynek na tle innych państw Europy o różnej wielkości. I tak, w Polsce (dane porównawcze za 2013 rok) średnio ogląda się telewizję przez 247 minut, czyli nieco ponad cztery godziny dziennie. Wynik wyższy o kilkanaście minut miały Włochy, pozostałe kraje – niższy, zwłaszcza Finlandia, znana z wysokiego poziomu wykształcenia ludności, gdzie są to 174 minuty, a więc niemal godzina mniej. Można tę sytuację opisać jako status quo.

Gazeta to coraz rzadszy widok w polskich domach. Źródło: Pixabay.com.
Gazeta to coraz rzadszy widok w polskich domach. Źródło: Pixabay.com.

Rośnie oczywiście popularność internetu, jednak Polska nie jest tutaj w forpoczcie zmian. Tzw. penetracja internetu w momencie badania wyniosła 68%, co znów stawia Polskę między Włochami (62%) a krajami bardziej „nowoczesnymi”, na czele z Finlandią – 94%. Ciekawy jednak może być fakt, że w krajach, w których mniej osób ma internet, większa część jego użytkowników korzysta z Facebooka i traktuje media społecznościowe jako źródło informacji. W Polsce jest to odpowiednio 67% oraz 58%. Ten drugi wynik jest najwyższy wśród badanych krajów – w Niemczech jedynie 31% użytkowników internetu czerpie wiedzę o wydarzeniach na świecie z Facebooka. Polska i Włochy to także kraje, gdzie bardzo małą obecność w internecie mają media publiczne – ich zasięg w Polsce oceniono na 11%, podczas gdy w Wielkiej Brytanii, znanej z nowoczesnego i dobrze odbierano BBC, jest to 51%. Popularność internetu w Polsce i duży zasięg nadawców prywatnych wcale nie oznacza, że reklamy online są głównym źródłem przychodu. Tutaj nadal dominuje TV, która w Polsce odpowiada za 53% całego rynku reklamy w kraju. Znów, podobnie wypadają Włochy. W Finlandii największy zysk przynosi reklama prasowa, w Wielkiej Brytanii – internet, w Niemczech trzy segmenty są dość blisko siebie.

Spadek sprzedaży prasy jest odnotowywany w każdym kraju, jednak tylko w Polsce w ciągu lat 2010-15 był aż tak duży, jak 37%. Na tysiąc osób, prasę kupuje 61 – to wynik ten sam, jak we Włoszech, i oczywiście niższy niż w pozostałych badanych krajach. W Finlandii sprzedaż prasy wynosi 338 sztuk na 1000 mieszkańców. Wyjątkowo mały jest przychód z reklam prasowych, który w Polsce wynosi jedynie 3% całego rynku – nawet we Włoszech jest to 9%. Badanie opublikowane w październiku może być potraktowane jako interesująca baza do odbioru najnowszych informacji ze świata prasy, donoszących o dużej ilości zwolnień w największym polskim dzienniku, „Gazecie Wyborczej”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *