Biuro i biurko, praca

Jaki typ nadwozia najlepiej się sprawdza w pracy?

Nie da się ukryć, że wraz z optymalizacją różnych technologii użytkowych czy też aerodynamiki, pozwalającej zużywać mniej energii (a więc choćby mniej paliwa), popularne samochody stają się dość podobne do siebie – kształty aut są znacznie mniej różnorodne, niż w starych czasach, które znamy z fotografii w odcieniu sepia i czarno-białych nagrań. Chociaż powoli różnice się zacierają, w tym świecie nadal istnieje podział na „klasy” i nie pozostaje zupełnie bez znaczenia. Wybrany typ nadwozia to wręcz pierwsza rzecz, którą klient pewnie ma w głowie, zaczynając rozglądać się za samochodem – nawet jeśli nie ubiera tego w słowa, na pewno wie, kiedy ma „ochotę” na hatchbacka, a kiedy na terenówkę. W firmach ma to większe znaczenie o tyle, że samochody do „specjalnych zastosowań” są przydatne stosunkowo częściej, niż dla osób, które mają głównie na celu przewiezienie siebie i ewentualnie rodziny w danej miejsce, przy jak najniższych kosztach. I dla firm, i dla klientów indywidualnych cena oraz koszty eksploatacji są zazwyczaj priorytetem, dlatego też najpopularniejsze są hatchbacki, które często mają najbardziej atrakcyjne ceny. Są to niewielkie auta, często dość „ciasne”, ale też dzięki temu łatwo je zaparkować w różnych miejscach i można ograniczyć koszty produkcji oraz napędzenia tego auta. W typowym polskim mieście 25% auto to hatchbacki, zwłaszcza w wariancie określanym jako samochody 5-drzwiowe (jako że piąte „drzwi” stanowi zamykająca kształt auta klapa bagażnika).

Combi łączy styl z dużą pojmenością i komfortem. Źródło: Pixabay.com.
Combi łączy styl z dużą pojmenością i komfortem. Źródło: Pixabay.com.

Co jednak, jeśli oprócz przewożenia siebie i pasażerów potrzebujemy z powodów profesjonalnych więcej miejsca bagażowego? Najpopularniejsze warianty bardziej „pakownych” aut to sedany i kombi. Sedan, w Polsce i nie tylko uważany za kształt najbardziej klasyczny, posiada wyraźnie zaznaczoną, niższą i dłuższą część stanowiącą bagażnik, z kolei kombi jest bardziej opływowe, z wysokim tyłem (co w przypadku niektórych towarów pakowanych do bagażnika będzie mieć spore znaczenie). Ogółem – pojemność bagażnika oraz wygoda jazdy są zazwyczaj zbliżone. Warto pamiętać, że różnice pomiędzy tymi wariantami nadwozia są dziś nieco inne, niż były kilka dekad temu – a pozostały czasem w umysłach w ramach działania stereotypów. Nadal sedan uważany jest za auto najbardziej „twarzowe”, w którym warto pokazać się współpracownikom czy klientom, niemniej kształty kombi w XXI wieku stały się znacznie atrakcyjniejsze. Ich dopracowanie wpłynęło też na aerodynamikę, z czym wiąże się fakt, że nie istnieją już różnice dotyczące spalania paliwa. Niegdyś kombi były uważane za duże wozy, które odpowiednio paliły, ale dziś różnice względem wersji sedan są często wręcz żadne. Nie bez powodu dzisiaj wiele aut przeznaczonych dla przeciętnych europejskich rodzin pojawia się właśnie w wersji hatchback oraz kombi (Skoda wprowadziła taki wariant na przykład w postaci auta Octavia Combi). Oba warianty zostały dopracowane tak, że zbliżyły się do siebie, niemniej kombi nadal pozostanie atrakcyjną opcją zwłaszcza dla tych, którzy chcą połączyć estetykę z pojemnością, zaś sedan częściej przekonuje wyglądem i zazwyczaj nieco niższą ceną.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *