internet, wizytówki

Jak wykorzystać media społecznościowe w nauce języka?

Ze względu na multimedialność i wygodę dla użytkownika, media społecznościowe i internet stały się przestrzenią, do której ludzie starają się przenieść niemal każdy aspekt życia. Na pewno stały się istotnym źródłem informacji dla wielu osób, co może przygnębiać niektórych dziennikarzy starej daty, ale pozostaje faktem. Są również techniki próbujące wykorzystać je do nauki języków, choć nie jest to wyjątkowo proste. Najlepsze efekty, jeśli chodzi o naukę języka, daje codzienne używanie go w rozmowach, a więc albo wyjazd zagranicę – na co jednak nie każdy ma czas i środki – albo też stary dobry „language school”, gdzie porozmawiamy z lektorem. Wiele szkół daje możliwość, by robić to za pośrednictwem internetu – zajęcia w grupach odbywają się przez Skype’a, co pozwala korzystać z nauki języków osobom spoza dużych miast czy też zapracowanym. Niemniej, dobrego nauczyciela trudno podrobić. Mimo wszystko istnieje szereg technik, które można wykorzystać, by codziennie uczyć się nieco więcej, zaglądając na social media. Wynika to chociażby z faktu, że Facebook czy Twitter nie posiadają zamkniętych „edycji” na dany kraj – odpowiedni adres czy link może łatwo przenieść nas na strony czy wypowiedzi francuskie, japońskie, arabskie, i tak dalej. Druga zaleta wskazywana przez badaczy jest innego rodzaju: media społecznościowe są po prostu przyjemne, choćby dzięki różnorodności – a przebywanie w przyjemnym otoczeniu innych ludzi zawsze pomaga uczyć się, dodając motywacji i ułatwiając każdą czynność. Przykładem sukcesu może być chociażby francuski program o nazwie englishbyyourself.fr, który motywował dzieci do nauki poza szkołą, na komórkach i tabletach.

Language school. Źródło: Pixabay.com.
Language school. Źródło: Pixabay.com.

Jedną z ciekawych metod poprawienia swoich umiejętności językowych jest wybór jednej z licznych społeczności, w których można porozmawiać z „native speakerem”, czyli na przykład z Anglikiem czy Francuzem. Jeśli on sam należy do takiej społeczności i nie bierze pieniędzy, nie będzie pewnie ekspertem w sprawach edukacji, ale swój rodzimy język na pewno będzie znał doskonale, mogąc też służyć jako źródło nawyków dotyczących wymowy. Wiele szkół językowych korzysta z internetu, by zamieszczać własne wykłady czy edukacyjne wideo – można je znaleźć także na YouTube, gdzie niektórzy je zamieszczają. Dla tych, którzy nie potrafią utrzymać skupienia na dłużej, niż 15 sekund, istnieje wiele kont językowych na Twitterze, gdzie np. można przy każdym spojrzeniu poznać nowe japońskie słówko. Nie warto też zapominać o nieco dzisiaj już „przestarzałym” medium, jakim są blogi – te językowe często są kopalnią informacji, a i nie brak na nich czasem interaktywnych dyskusji w komentarzach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *