szkolenia pracowników

Jak skutecznie zarządzać szkoleniami dla pracowników?

Jeśli chodzi o ogólną przydatność szkoleń dla pracowników, podstawowy wydaje się konsensus wśród ekspertów: dobre szkolenia są opłacalne. Trochę trudniej zaczyna się robić, gdy pojawia się pytanie, jak dokładnie określić dobre szkolenie. W rozwiniętym świecie firmy zazwyczaj muszą rywalizować o innowacyjność, jako że sprawdzone pomysły już ktoś wykonuje – i zazwyczaj korzystając z efektu skali może to zrobić lepiej, niż mniejsza firma. Współczesny biznes wymaga od kluczowych pracowników robienia nowych rzeczy, i to dobrze – dlatego szkolenia stały się naturalnym elementem trybu pracy na Zachodzie i również w Polsce coraz więcej pracodawców inwestuje w nie dość znaczące kwoty. Nierzadko jednak są to pieniądze wydawane źle, bo same szkolenia nie dają efektów. Wszystko, co można zepsuć, bywa psute – po pierwsze, osoby odpowiedzialne w firmie nie potrafią celnie określić, jakich szkoleń potrzeba. Po drugie, sięgają po szkolenia, które nie są skuteczne i zarazem interesujące dla pracowników, a właśnie takie dają najlepszy efekt i zwiększają efektywność. Czym charakteryzują się opłacalne dla każdej strony szkolenia?

Kursy angielskiego w Poznaniu. Źródło: Pixabay.com.
Kursy angielskiego w Poznaniu. Źródło: Pixabay.com.

Jednym z często pomijanych aspektów jest wspomniana przyjemność ze szkolenia, która często wiąże się z osobistym kontaktem i społecznym wymiarem aktywności. Jak donoszą wyniki badań Activia Training z Wielkiej Brytanii, młodzi pracownicy najczęściej nie lubią uczyć się przez internet – wolą szkolenia w klasie, być może dlatego, że tak łatwiej im się skupić i mieć wrażenie, że biorą udział w czymś nowym. Jeśli więc prowadzimy firmę, która chce rozwinąć kompetencje językowe swoich pracowników w celu kontaktów z partnerami zagranicznymi, może być znacznie lepiej znaleźć dobre kursy angielskiego, Poznań takie kursy ma w ofercie. W szczególności szkoła angielskiego Speak Up.

Dobre szkolenia nie przeładowują pracowników informacjami i działaniami – te zazwyczaj lepiej się przyswaja, gdy po spróbowaniu jakiegoś zajęcia ma się czas na przemyślenie go, zamiast jedynie powtarzać bezmyślnie. Wiąże się to z szerszym aspektem takich zajęć, jakim jest dostosowanie ich do indywidualnych cech osoby. Jeśli prowadzący szkolenia tego nie robią – pewnie nie są zbyt dobrzy w uczeniu efektywnie.

Do najistotniejszych elementów udanego szkolenia należy też kontrola wyników. Chodzi tu nie tylko o obserwowanie słupków efektywności w pracy, ale przede wszystkim sprawdzanie na bieżąco reakcji pracowników. To one mogą powiedzieć najwięcej o tym, które ćwiczenia są przydatne, które informacje i aktywności zostały najlepiej i najgorzej zrozumiane, a ponadto, jak zawsze, pytanie pracowników o zdanie daje im sygnał, że firmie zależy na ich rozwoju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *