Ekonomia i przedsiębiorczość: edukacja, praca

Jak pomysłowo zdobyć nowych klientów?

Niektóre firmy na świecie wydają się nie mieć zapotrzebowania na wyjątkowo kreatywne sposoby zdobywania klientów. Sponsorują gwiazdy kina i sportu, płacą za zrealizowane z rozmachem reklamy TV, są obecne na ścianach wielkich budynków w mieście, zatrudniają merchandiserów odpowiedzialnych za codzienne układanie produktów w estetyczny sposób albo też dbają o kontrakty z kluczowymi dostawcami czy partnerami usługowymi. Mniejsze firmy muszą sięgać po inne sposoby i wcale nie jest tak, że próba imitowania na małą skalę tych wielkich metod da najlepsze rezultaty. Zazwyczaj pomocy potrzebują zwłaszcza nowe biznesy, które działają w oparciu o zidentyfikowaną potrzebę klientów (np. produkt, który nie jest popularny w danym regionie czy kraju, a ma wiele zalet mamy do niego dojście), ale nie mają często środków i ekspertyzy, by prowadzić tak zaawansowane działania marketingowe. Na czym wtedy skupić uwagę podczas planowania działań mających na celu zdobycie nowych klientów?

Szukanie klienta. Źródło: Pixabay.com.
Szukanie klienta. Źródło: Pixabay.com.

Większość podręczników rozpoczyna opis tego tematu od zidentyfikowania potencjalnego klienta. I tak, jeśli chcemy handlować na przykład obrabiarkami – oznacza to konieczność określenia dokładnie, dla kogo będą one wartościowe i kto jest naszym zamierzonym klientem. Najpierw może to być opis ogólny (np. każda branża, której firmy sięgają po obrabiarki), potem bardziej szczegółowy (przykładowo – jakie cechy odróżniające nasz produkt przyciągną uwagę? Specjalne zastosowania, większa precyzja, niższa cena? Kto wobec tego będzie wyjątkowo chętny do zakupu?). Wtedy staje się bardziej jasne, jak takich klientów zlokalizować. Niektóre firmy znajdują najwięcej klientów „na mieście”, inne poprzez budowanie dobrych opinii w danym środowisku albo na stronach internetowych, zaś jeszcze inne będą zwracać się bezpośrednio do profesjonalistów czy też prezentować się na targach branżowych itp. Gdy budżet jest niewielki, takie ustalenie priorytetów jest niezwykle ważnym krokiem, by uniknąć trwonienia czasu, sił i pieniędzy na robienie „wszystkiego po trochu”.

Jedną z najczęściej polecanych metod na promocję małej firmy jest współpraca z większą. Często opisywane jest to pod nazwą host-beneficiary marketing. Kluczem jest tu oczywiście, by znać swojego klienta i w ten sposób wiedzieć, czy odpowiednią „większą firmą” będzie lokalna restauracja, sklep z elektroniką, może portal internetowy. Promocje typu „otrzymaj bon/prezent” zachęcają klientów, bo większa firma w pewien sposób udziela swojego autorytetu: skoro usługi mniejszej firmy są prezentem, to znaczy, że zapewne są wartościowe. Na pewno zwraca to uwagę, a nie musi wcale oznaczać dużych kompromisów pod względem ceny i kosztów. To jeden z przykładów konkretnej aktywności opartej na podstawowej zasadzie identyfikowania swoich zamierzonych klientów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *