kierunki studiów, studia, wykształcenie a praca

Co studiować, by zrobić karierę w e-handlu?

Za jeden z najlepszych dla swojej kariery – i poziomu całego dalszego życia – sposobów na wybór studia uważa się wybór takiego kierunku, który będzie „przyszłościowy”. Niektóre zawody mają być w przyszłości w coraz większym zapotrzebowaniu, inne są zawsze „modne”, ale też niektóre profesje mają zniknąć z naszego świata – dlatego też wybory życiowe mających około 20 lat studentów często zaczynają uwzględniać analizy podobne do tych, które mogą prowadzić najwięksi weterani inwestowania na giełdzie. Trzeba wiedzieć, co ma iść „w górę”, a co „w dół”, by zgarnąć dla siebie jak największe, słodkie zyski. Często zwraca się uwagę na przykład na USA, spodziewając się, że zmiany społeczne, ekonomiczne, technologiczne itp. z lekkim opóźnieniem zobaczymy też w Polsce – co wielokrotnie już się faktycznie zdarzało. Dlatego też dla studentów nie powinien być obojętny fakt, że 2017 ogłoszono w USA rokiem „śmierci handlu detalicznego”. Pod hasłem „death of retail” można codziennie czytać najróżniejsze wiadomości o podobno kryzysowym momencie w branży, które przez ostatnie dekady kwitła. Chodzi zwyczajnie o sklepy, zwłaszcza te wielkopowierzchniowe. Skąd bierze się ten trend? Głównym powodem, choć niejedynym, jest oczywiście rozkwit handlu online. Coraz więcej osób korzysta z wygody zamawiania towaru przez internet, co daje rezultat w postaci zamykanych sklepów. I tutaj właśnie możemy zauważyć, jaki to zawód jawi się jako zdecydowanie przyszłościowy: „w górę” mają pójść notowania wszystkich specjalistów od e-commerce, czyli handlu przez internet.

E-handel - to w przyszłości może być jedyny handel. Źródło: Pixabay.com.
E-handel – to w przyszłości może być jedyny handel. Źródło: Pixabay.com.

E-commerce jest już obecnie specjalnością na wielu uczelniach publicznych i prywatnych. Najczęściej warto jest zwracać uwagę na ofertę wydziałów związanych z ekonomią i handlem, ale też informatyką. Nie da się ukryć, że zdolności informatyczne są jednym z fundamentów tworzenia takiego biznesu, ale obecnie zautomatyzowano już tak wiele systemów, że rzadko która firma potrzebuje zastępu specjalistów od IT – więcej pracowników to po prostu marketingowcy, a ci muszą oczywiście znać się przede wszystkim na ludziach. Często muszą być kreatywni, by znaleźć metody na promocję danego sklepu i wyróżnienie go wśród innych, które mogą również sprzedawać podobny produkt. Jako najważniejszą umiejętność w fachu często wymienia się zwłaszcza analizowanie rynku, który w przypadku świata online jest znacznie bardziej dynamiczny. Sprzedawca internetowy promuje produkty inaczej, niż ten, którego klienci odwiedzają w jego budynku: dlatego też w e-commerce nie brak też będzie zawsze ofert dla copywriterów, grafików, a także takich profesji jak fotograf i inne. Najpewniejszy typ to nadal marketing: o ile student zorientowany jest na specyfikę handlu online.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *