reklama

Zmierzch reklamy outdoorowej?

W minionym roku po raz kolejny zmalały wydatki na reklamę outdoorową w Polsce. Wartość tego rynku reklamy wyniosła w sumie 483,5 mln złotych, co oznacza zmniejszenie nakładów o przeszło 14%.

Dane Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej pokazują, że wydatki na reklamę outdoorową wyniosły w ub.r 482 451 469 złotych. Oznacza to, że firmy przeznaczyły na ten rodzaj reklamy o 78,3 mln zł mniej niż w 2013 roku – jest to spadek o 13,94 proc. Dynamika spadku najbardziej była widoczna w pierwszym półroczu.

Reklama otutdoorowa
Źródło Pinterest

Wydatki na zakup nośników outdoorowych maleją już piąty rok z kolei, a dynamika tych spadków w ciągu ostatnich dwóch lat widocznie się nasiliła. Wartość rynku reklamy zmalała z 607,1 mln zł w 2009 roku do 483,4 mln złotych w roku 2013. Oznacza to spadek o 123,7 mln złotych, z czego aż 78,3 miliona ubyło w zeszłym roku (jest to 63% wartości całego spadku).

Prezes IGRZ Lech Kaczoń wskazuje w rozmowie z portalem Wirtualnemdia.pl, że spadki wynikają z dwóch głównych przyczyn: Po pierwsze z polityki zakupowej domów mediowych, która spowodowała niekorzystny dla branży spadek średnich cen sprzedaży powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach. Po drugie z ograniczenia wydatków na reklamę OOH w takich sektorach, jak telekomunikacja oraz żywność.

Porównując wydatki branży telekomunikacyjnej z 2009 roku i 2013 – wydatki na nośniki OOH spadły aż o 39% – z 94,7 mln do 57,9 mln zł. Największy sektor reklamy outdoorowej, czyli sektor sprzedaży, zanotował spadek ze 122,8 do 109,4 mln zł  (11% mniej). Sektor żywności spadł z 76,9 do 58,4 mln (24% mniej), branża rozrywki i kultury spadła z 91,2 do 61,8 mln zł (32% mniej), natomiast motoryzacja i transport z 36,8 do 33,9 mln zł (8% mniej).

Oczywiście przyczyny spadków można doszukiwać się w pogorszeniu sytuacji gospodarczej firm, co przekłada się na ograniczenie budżetów przeznaczonych na reklamę. Nie sposób jednak nie zauważyć pogarszającego się klimatu wokół reklamy wielkoformatowej. Olbrzymie siatki reklamowe, które zasłaniają okna budynków i szpecą miejski krajobraz mają coraz więcej przeciwników, a w najbliższych latach władze zamierzają całkowicie wyeliminować ten nośnik z przestrzeni publicznej, co doprowadzi do dalszego zmniejszenia wydatków na reklamę OOH.

Specjaliści przewidują, że w nadchodzącym roku wciąż będą spadać nakłady na reklamę outdoorową, spadek powinien być jednak znacznie mniejszy niż ubiegłoroczny i nie wykraczać poza poziom kilku procent.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *