internet, telewizja

Web TV: jak telewizja internetowa zmieni konwencjonalną?

Po falach radiowych, kablu i satelicie, internet stał się kolejnym środkiem przekazu, który zadomowił się na dobre jako sposób odbierania telewizji. Dziś już dość powszechnym w Polsce aspektem działania każdego imperium medialnego jest przyzwoita telewizja web (sprawdź). Jak wiadomo, medium zawsze jest też przekazem, i ta zmiana jest częścią szerszych zjawisk, które wiążą się ze zmianą postaw odbiorców i przez to wpływają na rynek. W USA po raz pierwszy w 2013 roku stwierdzono po latach wzrostu, że liczba osób korzystających z kablówki spada. Podobnie wygląda to w wielu innych krajach, w których usługi oparte na internecie są dostępne powszechnie, także w Polsce. Duże firmy nadal kształtują swoje usługi tak, by odpowiedzieć na nowe możliwości i nowe gusta klientów, dlatego też telewizja web przybiera różne kształty, mniej lub bardziej odbiegające od standardów tradycyjnej TV. Oczywiście odtwarzanie plików pozwala na indywidualizację, a co za tym idzie – w każdym momencie widz oczekuje, że obejrzy dany program od początku. Do tego standardu już lata temu dostosowało się wielu polskich dostawców satelity czy kablówki, pozwalając osiągnąć ten sam efekt w „klasycznej” telewizji poprzez zautomatyzowane nagrywanie programów. Jakie trendy są obecnie najczęściej omawiane w branży telewizji web?

Telewizja web. Źródło: Pixabay.com.
Telewizja web. Źródło: Pixabay.com.

Robert Kyncl reprezentujący YouTube stwierdził niedawno, że obstaje przy swym typie, iż w 2020 roku 90% wszystkich danych w światowym internecie będzie stanowić wideo, zaś 75% wideo będzie miało postać cyfrową. W skrócie mówiąc: cyfrowe wideo będzie najczęstszym sposobem spędzania czasu, po śnie i pracy. Tak ogromny rynek bez wątpienia będzie w tych latach przedmiotem starań firm o wybicie się poza konkurencję i uczynienie swej oferty jak najbardziej atrakcyjną. Warto więc śledzić oferty.

Innym skutkiem popularyzacji telewizji internetowej jest pewne „rozbicie” grup odbiorców: jedni korzystają tylko z internetu, drudzy spędzają czas oglądając dany kanał TV itd. Dlatego też stacje i twórcy programów walczą o popularność w wielu różnych źródłach. Ma to zwłaszcza znaczenie dla producentów i firm marketingowych, które uczą się, że na zasięg danego programu przekładają się nie tylko jednorazowa reklama i emisja, ale też zainteresowanie, które rozkłada się na sieci społecznościowe i często sprawia, że program żyje nawet lata po tym, jak wyemitowano pierwszy raz ostatni odcinek – zawsze jest przecież dostępny, a ewentualne dobre opinie widzów pozwalają zanotować wzrost popularności.

Wyzwaniem na najbliższe lata dla firm, które prowadzą telewizję web, będzie między innymi aspekt lokalny i międzynarodowy ich działalności, a także kwestia płatności oraz reklam – głównie w kwestii osiągnięcia balansu między zadowoleniem klienta, a opłacalnością biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *