Biuro i biurko, rynek pracy, szkolenia pracowników, wizytówki

Umiejętności menedżerskie i umiejętności lidera – co je różni?

Tak już ma do siebie ludzki gatunek, że spogląda zawsze w górę – obojętnie, na jakim szczeblu w swojej karierze jesteśmy, większość osób będzie z większą lub mniejszą tęsknotą patrzeć na możliwości awansu. Powodów jest kilka, po pierwsze – oczywiście, wiąże się to z podstawowymi ludzkimi dążeniami, awans to większe szanse na bezpieczeństwo, spokój, więcej fajnych przedmiotów, pozycję wśród ludzi. Po drugie – do czegoś trzeba w życiu dążyć, prawda? Tak więc wydaje się oczywiste, że dla większości pracowników ciekawym tematem jest możliwość „wejścia na wyższy stopień”, przejścia z grona szeregowych pracowników do grupy tych, którzy nimi zarządzają. Jak do tego doprowadzić? Jeśli nie mamy kapitału na własną firmę, najlepszą możliwą metodą musi być nauka takich umiejętności, które przydają się na „wyższym szczeblu” – tak, by łatwiej na niego wejść, a potem nie spaść, ale sprawdzić się i poszybować w górę w swojej branży.

źródło: pl.Pinterest.com
źródło: pl.Pinterest.com

Szkolenia dla liderów czy menedżerów cieszą się niemałym wzięciem, przy czym warto zwrócić uwagę, że choć obie te po angielsku nazywane funkcje mają sporo elementów wspólnych, to nie są do końca tożsame. Większość firm stara się inwestować w obie te funkcje, ponieważ obie są ważne dla dużego przedsiębiorstwa, jednak warto pamiętać, że występuje między nimi kilka różnic.

Umiejętności menedżerskie opierają się w dużej mierze na znajomości branży. Nadzorują przebieg pracy, co mogą robić dzięki dobrej wiedzy na temat całego procesu. Oczywiście potrzebują też umiejętności interpersonalnych, by właściwie zarządzać pracownikami i rozdziałem obowiązków w grupie. Menedżer będzie zazwyczaj osobą bardziej dokładną, ostrożną.

Liderem nazwiemy raczej kogoś, kogo pozycja opiera się na charakterze. Z tego powodu może być nieco trudniej nauczyć się nim być, choć wielu oczywiście próbuje. Lider potrzebuje pewności siebie i wiary w osiągnięcie celu, który został wyznaczony – bardziej niż przez ekspertyzę w zakresie wykonywanych obowiązków, działa poprzez inspirowanie i przekonywanie pracowników. W porównaniu do umiejętności menedżerskich, te lidera będą bardziej oparte na kreatywności do znajdywania nowych, nieprzemyślanych wcześniej rozwiązań.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *