Biuro i biurko

Smartfony – ułatwienie czy utrudnienie w pracy?

Nowoczesne telefony GSM potrafią wiele – chociażby jeśli chodzi o możliwość natychmiastowego i obecnie już bardzo niedrogiego kontaktu z osobami z całego kraju i świata, zarówno w formie rozmowy, jak i na przykład wysyłania plików. Wiele czynności wręcz stało się możliwymi dzięki współczesnym telefonom komórkowym, jak na przykład codzienne raportowanie poprzez zdjęcia czy pliki Excela z możliwością analizy na bieżąco przez centralę. Wydaje się logiczne, że komórka zwiększa naszą wydajność pracy. Czy jednak faktycznie tak jest? Szefowie wydają się do tego nieprzekonani. Na pewno wielu czytelnikom, zwłaszcza młodego pokolenia, zdarzyło się usłyszeć krytykę (uzasadnioną czy nie) z powodu spędzania czasu używając komórki, i to tylko pierwsze zastrzeżenie, które sprawia, że niemałe grono pracodawców postrzega telefony komórkowe jako pewną barierę. W amerykańskich badaniach przeprowadzonych przez CareerBuilder ankieta wykazała, że tylko 35% pracowników miało na telefonie aktywny dostęp do służbowej skrzynki pocztowej. To wskazuje, że zapewne większość pracowników robi na komórkach rzeczy niezwiązane bezpośrednio z pracą. W tym samym badaniu 55% pracodawców uznało, że telefony komórkowe są przyczyną pewnego spadku produktywności pracowników. 26% pracodawców starało się ograniczać używanie komórek w pracy.

Telefony GSM. Źródło: Pixabay.com.
Telefony GSM. Źródło: Pixabay.com.

Oczywiście tego typu oddziaływanie telefonów komórkowych zależeć będzie od sposobu i etyki pracy w danej firmie, a wyniki na pewno będą odmienne w różnych krajach. Polska, z wysokimi wymaganiami pracodawców i wysoką determinacją społeczeństwa, by być w klasie średniej, może bardziej przypominać Koreę Południową, niż Zachód. W Korei zaś mówi się w ostatnich tygodniach o wprowadzeniu zakazu kontaktowania się przez szefów z pracownikami po godzinach pracy, jako że jest to tam często wykorzystywane. Wnioski demonstrowano podczas konferencji „Pracownicy boją się Kakao Talk” (odnosząc się do używanej powszechnie w Korei aplikacji do wysyłania wiadomości). Według ankiet, aż 86% pracowników wykonywało pracę po godzinach za pomocą komórki, a średnia takich „nadgodzin” wynosiła ponad 11 godzin tygodniowo. Jak widać, szefowie w tamtym kraju nie mają raczej podstaw narzekać na postęp technologiczny, bez wątpienia zyskując na możliwości kontaktu z pracownikami w trybie 24/7. W Polsce raczej do takiego etapu nie dojdziemy, patrząc na Koreę Południową jedynie jako skrajny przykład.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *