praca

Różnice wieku w firmie – jak zarządzają nimi sprawni szefowie?

Często dopiero podczas pracy w określonym miejscu przez długi czas można odkryć, że w życiu trafia się nie tylko na swoich rówieśników. W niektórych firmach, zwłaszcza mniejszych, może zdarzyć się, że wszyscy są w podobnym wieku, zwłaszcza w przypadku zawodów, które dopiero zaczęły albo już przestały być modne. W większych i starszych firmach często jednak pojawia się kwestia współpracy osób z różnych pokoleń, które mogą mieć znacząco odmienne podejście do życia i kariery. Po części jest to korzystne, ponieważ różnorodność w zespole to metoda na szersze spektrum opinii i możliwość lepszego rozumienia klientów w różnym wieku. Z drugiej strony, jest to wyzwanie dla każdego szefa, który chce zapewnić harmonijną współpracę i nastrój, który będzie motywujący dla każdego pracownika. Wraz z niskim bezrobociem i zmianami demograficznymi w Polsce, sięganie po starszych pracowników będzie zapewne koniecznością dla wielu firm, które chcą się rozwijać i obecnie zatrudniają przede wszystkim młode, bardziej adekwatnie do czasów wykształcone i nastawione mentalnie, kadry. W skrócie mówiąc – zarządzanie wiekiem może stać się podstawową kompetencją dla większości managerów i w Polsce. W krajach, których społeczeństwo jest bardziej zróżnicowane, „diversity” jest już od dawna jedną z najważniejszych kategorii, a różnorodność wieku to jej część. Co uważa się za podstawowe „przykazania” tej dziedziny?

Dobry kontakt pracowników o różnym podejściu do wyzwanie dla firmy. Źródło: Pixabay.com.
Dobry kontakt pracowników o różnym podejściu do wyzwanie dla firmy. Źródło: Pixabay.com.

Jednym z istotnych wyzwań dla managera takiego zespołu jest stworzenie przestrzeni do komunikacji dla całego zespołu, tak by młodsi mogli zyskać na doświadczeniu starszych. Oczywiście nie jest to może bezpośrednio kluczowe przy prowadzeniu np. prostych prac produkcyjnych, ale przy pracach skomplikowanych, nauka i łatwość spytania się czy uzyskania innej opinii znacząco wpływa na produktywność. Czasami może to wymagać od firmy zaplanowanych działań w celu pogłębienia stosunków między pracownikami – znane są one wielu pracownikom i obecnie w formie wypoczynkowych aktywności, obiadów, imprez. Aby uniknąć powstawania niezdrowych emocji, które mogą wynikać z różnorodności – a co za tym idzie np. innych zadań dla starszych i młodszych – potrzebne są odpowiednie zdolności zarządzania konfliktem, a także umiejętność komunikowania pracownikom, że docenia się ich pracę. Oczywiście, te dwie kompetencje są też przydatne managerom z wielu innych względów… ale gdy pracownicy należą do różnych grup wiekowych, nabierają szczególnego znaczenia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *