szkolenia pracowników

Rodzaje szkoleń dla pracowników

Dobry manager powinien wiedzieć, że pracownik jest istotnym kapitałem każdego przedsiębiorstwa. Firma, która nie stawia na rozwój pracowników staje się mniej konkurencyjna i oferuje usługi niższej jakości. Dlatego jeżeli w działaniu kładziemy nacisk na profesjonalizm, to powinniśmy zadbać o regularne szkolenia dla pracowników. Szkolenia, oprócz podnoszenia kwalifikacji pracowników, pozytywnie wpływają na ich zaangażowanie i dają im poczucie samorozwoju.

pracownicy call center

Source: studyihub.com via Ayushveda on Pinterest

Pod względem metodyki i zakresu wyróżniamy następujące rodzaje szkoleń:

  • szkolenia zawodowe,
  • szkolenia z kompetencji miękkich,
  • szkolenia BHP,
  • szkolenia językowe.

 

Szkolenia zawodowe mają na celu przyswojeniu pracownikowi umiejętności i wiedzy wymaganej na określonym stanowisku pracy. Podczas szkolenia pracownik zdobywa umiejętności w zakresie m.in.: obsługi programów komputerowych, urządzeń oraz procedur funkcjonujących w firmie. Szkolenia zawodowe dla pracowników mogą mieć charakter wewnętrzny – pracownicy uczą się od innych pracowników z większą wiedzą i stażem – albo zewnętrzny – szkolenia dla kilkuosobowych grup, organizowane przez firmy szkoleniowe. Szkolenia zawodowe są niezbędne do dostosowywania umiejętności pracowników do potrzeb firmy. Wysoki poziom szkoleń zawodowych jest również niezbędny dla zachowania profesjonalizmu pracowników.

Szkolenia BHP są określone przez Kodeks Pracy (art. 2373 § 21 )  i ustawy. Musi je przejść każdy pracownik pracownik rozpoczynający pracę w danym zakładzie pracy.

 

Szkolenia z kompetencji miękkich maja na celu wykształcenie u pracownika określonych umiejętności osobowościowych. Poszerzają i uzupełniają zakres zachowania, technik i umiejętności np. technik sprzedażowych, kontaktów z klientem itp. Popularnymi przykładami szkoleń miękkich są szkolenia z umiejętności komunikacji, szkolenia w negocjacjach, czy szkolenia menedżerskie. Podczas szczególnej odmiany szkoleń miękkich, a mianowicie szkoleń interpersonalnych pracownicy rozwijają swoje umiejętności psychologiczne. W tego typu szkoleniach pracownik odbywa kursy z asertywności, szkolenia z autoprezentacji, działania w warunkach stresu i inne. Szkolenia miękkie wykształcają u pracowników bardzo ważne umiejętności zwiększające ich efektywność. Dodatkowo mogą również zabezpieczyć pracownika przed negatywnymi skutkami pracy w stresie i nauczyć ich działania wielozadaniowego. Szkolenia przeprowadzają trenerzy wewnętrzni albo zewnętrzni.

Szkolenia językowe są wymogiem absolutnie koniecznym ze względu na międzynarodowy charakter wielu przedsiębiorstw i na kontakty z zagranicznymi kontrahentami. Umiejętność swobodnego posługiwania się językami obcymi jest bardzo ważna zarówno dla pracodawców jak i pracowników. Szkolenia językowe są często traktowane jako premia dla pracowników. Darmowe zdobywanie wiedzy językowej jest bowiem czynnikiem motywującym pracowników w podobnym stopniu co np. karnety na siłownie i inne benefity.

 

One Comment

  1. Numerem jeden (przynajmniej dla mnie) są szkolenia językowe. Teraz bez znajomości języków nie znajdzie się dobrej pracy. I tyle w temacie

Skomentuj Mich Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *