Biuro i biurko, inwestowanie, praca, rynek pracy

Rekrutacja w internecie – jak robić to właściwie?

Podobnie jak w świecie mediów, komunikacji… i w każdej branży, tak też w dziedzinie zatrudnienia internet daje ogromne możliwości, ale to, że korzystamy z nich ogólnie, wcale nie oznacza, że robimy to w optymalnym stopniu. Powodem może być na przykład brak znajomości pewnych technik, statystyk czy prawideł społecznych, które dochodzą najmocniej do głosu w przestrzeni sieciowej, czasem chodzi o zwyczajny brak praktyki czy przenoszenie doświadczeń z innych form rekrutacji. Dotyczy to zarówno pracodawców, jak i pracowników – czy oczywiście kandydatów na takowych. W Polsce stron skupionych na poszukiwaniu pracy jest naprawdę dużo, i są niemal tak powszechne, jak Facebook. Jak wskazują badania Gemius/PBI cytowane przez „Rzeczpospolitą”, w marcu 2017 na korzystanie z takich stron wskazało ponad 11 milionów osób, a więc przeszło 40% użytkowników internetu w badaniu. LinkedIn, Goldenline, Pracuj.pl, a także sekcje związane z pracą na stronach agregujących ogłoszenia różnego typu – to ogromny zasięg dla rekrutujących. Może się wydawać, że sam fakt obecności na tak wielkim rynku nie daje wielkiego pola, by coś jeszcze poprawić i osiągnąć więcej, ale w praktyce portale takie mają w każdym przypadku swoją specyfikę i zasady, których znajomość i skuteczne ogrywanie będzie mieć zazwyczaj wiele profitów dla każdego pracodawcy.

Portale "karierowe" są już niemal tak oczywistym elementem życia, jak Facebook. Źródło: Pixabay.com.
Portale „karierowe” są już niemal tak oczywistym elementem życia, jak Facebook. Źródło: Pixabay.com.

Jak wskazuje często sama nazwa takich portali jak LinkedIn, w nich najważniejszym aspektem obecności może być nie tyle samo dotarcie z ofertami do szerokiego grona bliżej nieokreślonych osób spełniających dane kryteria – ale kontakty, powiązania. Tak jak mając wiele znajomych na Facebooku na pewno zwiększamy szanse, że ktoś się odezwie gdy np. będziemy poszukiwać odpowiedzi na pytanie, tak samo siłą pracodawcy na nowoczesnych portalach kariery będzie zbudowanie sieci znajomości. W takim przypadku istotna jest bardziej zażyłość kontaktów, niż ich duża liczba. Dla pracodawcy istotne będą osoby, które mogą polecić osobę na dane stanowisko. Podobnie też jak portale społecznościowe, te typu LinkedIn mogą być metodą, by łatwo utrzymywać przynajmniej w jakiejś formie znajomości, które obecnie nie mają powodu kwitnąć – ale mogą się przydać. Na tych stronach, podobnie jak w przypadku każdego ogłoszenia wirtualnego, znajomość zasad poszukiwania będzie jednak zawsze bardzo istotna. Przykładowo, chodzi o wykorzystanie wyszukiwarki – umieszczając ogłoszenie na dowolnej stronie można zadać sobie pytanie, jakie słowa wpisywać będą w wyszukiwarkach osoby, na dotarciu do których nam zależy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *