inwestowanie, praca

Planowanie kampanii reklamowej firmy

Istnieją na świecie firmy, które nie reklamują się, albo też poświęcają na marketing bardzo małą część budżetu. Opierają się na reputacji, opiniach klientów, czasami ich usługi są niszowe i mogą liczyć na znalezienie. Czasem są to nawet duże firmy. Jednak w każdej kategorii należą do rzadkości. Zazwyczaj bowiem prowadzenie firmy bez jakiegoś rodzaju reklamy będzie strzelaniem sobie w stopę – klienci, który mogliby być zainteresowani, nigdy nie dowiedzą się nawet, że nasz produkt czy usługa istnieje. Różnego rodzaju marketing zajmuje firmom średnio ok. 10% przychodów, przy czym w przypadku niektórych przedsiębiorstw, np. tych przekonanych o możliwości szybkiego rozrostu, bywa to znacznie więcej. Nic dziwnego, że większość z nich albo posiada całe działy za to odpowiedzialne, albo też udaje się do agencji czy domu mediowego, którego specjalnością będzie planowanie kampanii reklamowej tu:  Obojętnie jednak czy skorzystamy z pomocy profesjonalistów, czy też chcemy na własną rękę wypromować własną małą firmę, będziemy musieli przejść przez podobne etapy, by skonstruować sensowną i przez to udaną kampanię. Oczywiście cały plan będzie ewoluował w zależności od zmian w sytuacji. Oto kilka podstawowych elementów planowania kampanii.

Planowanie kampanii reklamowej. Źródło: Pixabay.com.
Planowanie kampanii reklamowej. Źródło: Pixabay.com.

Bez wątpienia ważne będzie spojrzenie nieco z zewnątrz na sytuację firmy na tle branży. Co zobaczy w niej klient, który nie zna jej dokładnie? Co chcielibyśmy, by zobaczył? Czy szef, czy pracownik, czy agencja na pewno będzie musiał wypisać cechy oferowanych produktów lub usług i zwrócenie uwagi na ich zalety, czy to będzie jakość, czy cena, czy też wygoda zakupu itp. Drugim ważnym elementem jest świadomość, do kogo się zwracamy. Jak prezentuje się typowy klient? Być może jest osobą o określonej zamożności, zawodzie, płci, miejscu zamieszkania, wieku itp.? Takie określenie oczywiście pozwoli dostosować przekaz, a także medium – wystarczy zobaczyć, jak różne reklamy znajdziemy na różnych kanałach TV i radia w zależności od przeciętnego wieku odbiorcy. Mając dokładnie określoną tożsamość firmy w oczach klienta oraz wiedząc, do kogo się zwracamy, można zaplanować komunikację – czy to w formie ogłoszeń, czy atrakcyjnych graficznie reklam, przyciągających wzrok, czy też np. informowania o produkcie na forach internetowych poświęconych danej dziedzinie. Jak widać, założenia marketingu są proste, ale wiele małych firm lekceważy te absolutnie kluczowe, podstawowe pytania, i przez to reklamuje się nieefektywnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *