prasa

Które pisma regionalne sprzedają się najlepiej?

Patrząc na sprzedaż gazet regionalnych łatwo zauważyć, że spadek popularności dotyka ich w nie mniejszym bynajmniej stopniu, niż prasy ogółem – mimo że treści zamieszczanych w tego typu pismach często nie jest wcale łatwo znaleźć w internecie. Pisma lokalne i regionalne często przypatrują się sprawom dotyczącym życia zwykłych ludzi, dokumentując każdego typu wydarzenia i przyglądając się decyzjom władz o nawet stosunkowo niewielkim zasięgu wpływu. Jednakże gdy spojrzymy na wyniki sprzedaży z sierpnia 2016, podawane przez Wirtualnemedia.pl za danymi Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, okazuje się, że dzienniki regionalne zaliczyły w porównaniu do sytuacji sprzed roku spadek sprzedaży jeszcze większy, niż gazety ogólnopolskie. W tabeli rzuca się w oczy fakt, że dwucyfrowy spadek (powyżej 10% w skali roku) dotyczy wszystkich tytułów, z jednym wyjątkiem poświęconego specyficznej tematu katowickiego „Sportu” – którego sprzedaż ogółem spadła o „zaledwie” 6% w porównaniu z sierpniem 2015. Można powiedzieć, że nie do końca pasuje on do pozostałych pozycji, które mają bardziej klasycznie lokalny charakter. Liderzy klasyfikacji pozostają mniej więcej ci sami od lat i udowadniają, że prasa regionalna wcale nie jest najbardziej rozwinięta w największych miastach.

Czytanie gazet regionalnych odchodzi do lamusa. Źródło: Pixabay.com.
Czytanie gazet regionalnych odchodzi do lamusa. Źródło: Pixabay.com.

Najpopularniejszym dziennikiem regionalnym pozostaje tworzona w Bydgoszczy „Gazeta Pomorska”, wychodząca od 1948 roku i obecnie obejmująca swoim zasięgiem województwo kujawsko-pomorskie. Tak jak zdecydowana większość nadal działających gazet regionalnych, wydawana jest przez spółkę Polska Press, która należy do niemieckiego koncernu Verlagsgruppe Passau. W sierpniu nakład pisma wyniósł 39,7 tys. sztuk, a rozpowszechnianie płatne razem – prawie 35 tys. Sprzedaż powyżej 30 tys. zaliczył jeszcze tylko „Dziennik Zachodni”, a więc druga gazeta z regionu, gdzie wiele osób utożsamia się z miejscem zamieszkania – w tym przypadku z Górnego Śląska. Sprzedaż w zakresie 20-30 tys. sztuk posiadają już tylko dwa kolejne pisma: „Głos Wielkopolski” oraz łódzki „Express Ilustrowany”. Dzienniki związane z dużymi miastami i ich regionami mają jak zawsze zdecydowanie mniejsze wyniki. Sprzedaż „Gazety Krakowskiej” sytuuje się już nieco poniżej 15 tys. sztuk, a „Gazety Wrocławskiej” – na poziomie 13 tys. Spadek o aż 25% względem poprzedniego roku zanotowała „Polska Metropolia Warszawska”, gazeta stworzona w 2007 roku w ramach projektu „Polska The Times”. Jednak obecnie stołeczny dziennik zaliczył sprzedaż na poziomie zaledwie 2,7 tys. egzemplarzy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *