prasa

Które pisma regionalne sprzedają się najlepiej?

Patrząc na sprzedaż gazet regionalnych łatwo zauważyć, że spadek popularności dotyka ich w nie mniejszym bynajmniej stopniu, niż prasy ogółem – mimo że treści zamieszczanych w tego typu pismach często nie jest wcale łatwo znaleźć w internecie. Pisma lokalne i regionalne często przypatrują się sprawom dotyczącym życia zwykłych ludzi, dokumentując każdego typu wydarzenia i przyglądając się decyzjom władz o nawet stosunkowo niewielkim zasięgu wpływu. Jednakże gdy spojrzymy na wyniki sprzedaży z sierpnia 2016, podawane przez Wirtualnemedia.pl za danymi Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, okazuje się, że dzienniki regionalne zaliczyły w porównaniu do sytuacji sprzed roku spadek sprzedaży jeszcze większy, niż gazety ogólnopolskie. W tabeli rzuca się w oczy fakt, że dwucyfrowy spadek (powyżej 10% w skali roku) dotyczy wszystkich tytułów, z jednym wyjątkiem poświęconego specyficznej tematu katowickiego „Sportu” – którego sprzedaż ogółem spadła o „zaledwie” 6% w porównaniu z sierpniem 2015. Można powiedzieć, że nie do końca pasuje on do pozostałych pozycji, które mają bardziej klasycznie lokalny charakter. Liderzy klasyfikacji pozostają mniej więcej ci sami od lat i udowadniają, że prasa regionalna wcale nie jest najbardziej rozwinięta w największych miastach.

Czytanie gazet regionalnych odchodzi do lamusa. Źródło: Pixabay.com.
Czytanie gazet regionalnych odchodzi do lamusa. Źródło: Pixabay.com.

Najpopularniejszym dziennikiem regionalnym pozostaje tworzona w Bydgoszczy „Gazeta Pomorska”, wychodząca od 1948 roku i obecnie obejmująca swoim zasięgiem województwo kujawsko-pomorskie. Tak jak zdecydowana większość nadal działających gazet regionalnych, wydawana jest przez spółkę Polska Press, która należy do niemieckiego koncernu Verlagsgruppe Passau. W sierpniu nakład pisma wyniósł 39,7 tys. sztuk, a rozpowszechnianie płatne razem – prawie 35 tys. Sprzedaż powyżej 30 tys. zaliczył jeszcze tylko „Dziennik Zachodni”, a więc druga gazeta z regionu, gdzie wiele osób utożsamia się z miejscem zamieszkania – w tym przypadku z Górnego Śląska. Sprzedaż w zakresie 20-30 tys. sztuk posiadają już tylko dwa kolejne pisma: „Głos Wielkopolski” oraz łódzki „Express Ilustrowany”. Dzienniki związane z dużymi miastami i ich regionami mają jak zawsze zdecydowanie mniejsze wyniki. Sprzedaż „Gazety Krakowskiej” sytuuje się już nieco poniżej 15 tys. sztuk, a „Gazety Wrocławskiej” – na poziomie 13 tys. Spadek o aż 25% względem poprzedniego roku zanotowała „Polska Metropolia Warszawska”, gazeta stworzona w 2007 roku w ramach projektu „Polska The Times”. Jednak obecnie stołeczny dziennik zaliczył sprzedaż na poziomie zaledwie 2,7 tys. egzemplarzy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *