reklama

Jakie kroki niezbędne są w planowaniu każdej kampanii reklamowej?

Reklama to nie wszystko, co daje sukces rynkowy, ale bez wątpienia nadal potrafi czynić cuda, jeśli chodzi o zainteresowanie odbiorców danymi usługami – dlatego mniejsze i większe kampanie reklamowe na pewno nie znikną. W epoce internetu często koszty prowadzenia jakiejś formy reklamy mogą być stosunkowo niewielkie i dostępne dla każdego – jednym z elementów może być nawet osobista działalność na portalach społecznościowych. To jednak wcale nie znaczy, że planowanie kampanii reklamowej staje się zajęciem prostym i niewymagającym, a firmy specjalizującej się w tej dziedzinie tracą na użyteczności. Wręcz przeciwnie. Gdy dostęp do niektórych narzędzi powszednieje, staje się bardziej wyraźne, kto używa ich właściwie, a kto nie. Fundusze może bowiem posiadać każda firma, ale nie każda z nich skutecznie zabiega o większą popularność. Jakie są etapy planowania kampanii reklamowej, które każdy dobry współpracownik z branży powinien wam przedstawić?

Planowanie kampanii reklamowej. Źródło: Pixabay.com.
Planowanie kampanii reklamowej. Źródło: Pixabay.com.

Na pierwszym miejscu często wymienia się badania rynkowe. To doskonały przykład na to, że szeroko rozumiana „kreatywność” nie wystarcza do promocji. Istotne jest również doskonałe rozumienie, do kogo właściwie można skierować przekaz reklamowy, by to zadziałało. Tak więc planowanie kampanii zaczynać się powinno od określenia, jaka jest pozycja danej firmy/produktu na rynku, czym się różni od konkurentów, kim są klienci i jakie mają zapatrywania i preferencje. Innym z początkowych filarów kampanii na pewno będą sprawy budżetowe. Profesjonalne firmy medialne, jak domy medialne, zatrudniają często specjalistów od statystyk także dlatego, by móc zapewnić jak największą szansę, że pieniądze nie zostaną zaprzepaszczone – co w przypadku reklamy jest jak najbardziej realnym ryzykiem, bo o ile np. zamawiając towar spodziewamy się oczywiście jego dostawy niczym tego, że słońce wstanie, tak kampanie reklamowe, które nie przyniosły zbyt dobrych efektów, można by wymieniać w nieskończoność. Mało kto daje w tej branży pewność, ale powinien umieć oszacować, jakie będą koszty dobrze przeprowadzonej, sensownej kampanii.

Po ustaleniu tych podstaw oraz najważniejszych celów kampanii (którym może być wzrost sprzedaży o określoną ilość), prowadzący ją staje przed bardziej szczegółowymi zadaniami. Jednym z głównych elementów do zaplanowania będą oczywiście kanały reklamy – internet, prasa itp. Później firma powinna zająć się decydowaniem o tym, kto wykona treść reklamy, oraz nadzorowaniem tego procesu – często stosunkowo niedługiego. Profesjonalne planowanie kampanii reklamowej zawsze od początku zakłada nie tylko wszystkie te etapy oraz sposób umieszczenia reklamy w odpowiedniej przestrzeni, ale też sposób zweryfikowania na koniec, czy cele zostały osiągnięte i jak przebiegała realizacja każdego z punktów. Tych kilka podstawowych kroków może odróżnić chaotyczną i amatorską kampanię od takiej, którą będą realizować zawodowcy – i od której można oczekiwać dobrych rezultatów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *