Ekonomia i przedsiębiorczość: edukacja, praca

Jak rozpocząć działalność w e-commerce?

Większość firm, w ten czy inny sposób, coś sprzedaje – i większość jest obecna w internecie. A jednak nie zawsze znaczy to, że świetnie sobie radzą ze sprzedażą przez internet. Czasami jest to oczywiście niepożądane przez niektórych kontrahentów, na przykład w sytuacjach, gdy robimy biznes z innymi firmami, doskonale znającymi swój teren i wiedzącymi, jaki produkt chcą kupić, z odbiorem w ilościach hurtowych regularnymi dostawami. Jednak dla wielu zakładów e-commerce bez wątpienia może być rynkiem pozwalającym na ogromny postęp. Sprzedaż przez internet bowiem pozwala dotrzeć do nieskończenie wręcz większej liczby klientów. Nie tylko tych w okolicy, ale i z całej Polski, a przy stosunkowo niewielkich nakładach – także z całej Europy i czasem nawet innych kontynentów. Ale nawet jeśli ograniczymy się do Polski – e-commerce po prostu ma potencjał wzrostu większy, niż handel offline, a także największy w regionie i według pewnych wskaźników, w całej Europie. Kupować online chce już nie tylko młodzież, ale i jest to powszechne w grupie do 50. roku życia. Im młodsi – tym bardziej, i dlatego prognozy są ciągle wzrostowe. Można mieć pewność, że duże firmy z naszej branży są tego świadome. Jak można wejść na rynek e-commerce w sposób stosunkowo łatwy i niedrogi?

E-commerce, czyli sprzedaż internetowa. Źródło: Pixabay.com.
E-commerce, czyli sprzedaż internetowa. Źródło: Pixabay.com.

Jeśli firma już funkcjonuje, to większość najtrudniejszych decyzji za nami, co nie znaczy, że nie trzeba ich będzie przemyśleć i korygować. Chodzi tu np. o produkty, ceny, metody wysyłki, marże, konkurencja i dostępność produktu dla typowego klienta, czy wreszcie – znajomość tematu i, nie zaszkodzi, interesowanie się nim na bieżąco. Oczywiście innym nieodzownym elementem będą dostawcy produktu w pożądanych cenach, a także zadbanie o wszelkie aspekty prawne, począwszy od zarejestrowania działalności gospodarczej. Jeśli firma lub produkt są nowe, to oczywiście to wszystko trzeba wykonać na początek. Samo założenie sklepu online nie jest tak trudne na tym tle, ponieważ istnieje wiele dobrze napisanych platform do prowadzenia e-commerce, także w Polsce. Nie jest warto samemu spisywać wszystkie transakcje, wrzucać każdy produkt regularnie na Allegro itp., jeśli możemy zapłacić za produkt, który zrobi nam to automatycznie. Jednym z istotnych elementów dobrego wykorzystywania tych narzędzi będzie natomiast znajomość statystyk globalnych, by np. wiedzieć, jak wiele znaczy wspomniane Allegro czy też serwisy porównujące ceny – promocja poprzez nie może być dla nowych, mniejszych sklepów znacznie łatwiejsza, niż poprzez budowanie takiej marki, by klienci od razu wpisywali nasz adres w pasku wyszukiwarki. W internecie często klient nie patrzy tylko na produkt, ale zadaje pytanie, na które często oczekuje szybkiej odpowiedzi, albo też sprawdza szybko w internecie opinie o danym sklepie, jego wiarygodność itp. Dlatego też dbanie o opinię w całym internecie jest jednym z kluczowych aspektów, by faktycznie skorzystać na dynamicznym rozwoju e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *