reklama

Efektywne kampanie reklamowe nagrodzone podczas rozdania Effie

Każdy, kto interesuje się światem mediów, powinien śledzić jesienią galę nagród Effie, dotyczących kampanii reklamowych. Ta nagroda bowiem, rozpoczęta w Nowym Jorku i obecnie przyznawana w kilkudziesięciu krajach, jest bardzo wysoko ceniona w branży, która za to odpowiada – a jednocześnie branży niezwykle ważnej dla większości obecnych mediów. O kształcie mediów decyduje w niemałej mierze rynek reklamowy, a reklamowcy oczywiście chcą dokonywać takich kampanii i w takich miejscach, by były one skuteczne. O charakterze nagrody Effie świadczy choćby fakt, że jej nazwa pochodzi właśnie od słowa „efektywny”, a opis na jej oficjalnej stronie zaczyna się od zdania: „to nie jest konkurs piękności”. Kryteria oceny to: wyzwanie i cele, idea komunikacyjna, rozwinięcie idei w działania oraz efekty.

Reklama musi być dostrzegana. Źródło: Pixabay.com.
Reklama musi być dostrzegana. Źródło: Pixabay.com.

Jak rozumiana jest tu efektywność? W dużej mierze chodzi o współpracę agencji reklamowej z klientem i ich wspólne dążenie do osiągnięcia wyznaczonych celów. Nie są to więc do końca nagrody dla reklam, które najlepiej wspominają sami widzowie, ale tych, które zdobyły odpowiednich „klientów” (niekoniecznie w formie sprzedaży, bo mamy też np. kampanie społeczne czy budujące wizerunek). Jak stwierdziła juror jednej z kategorii, Agnieszka Kosik: „Effie to najbardziej prestiżowa nagroda w naszej branży. (…) [Zdobycie statuetki] to dowód skuteczności i efektywności komunikacji, popartej twardymi danymi”. Kosik jest na co dzień szefem nagradzanego domu mediowego Mediacom, gdzie takie kampanie są prowadzone, a jej grupa jury decydowała m.in. o wyróżnieniach kategorii „low budget”, gdzie najwyższe wyróżnienie dostała kampania Baltiq Plaza (nieruchomości w Gdyni), zakończona „przekroczeniem celu o połowę”.

Kto w tym roku dostał główne nagrody całego festiwalu? Raczej nie były to oczywiście kampanie „low budget”. Grand Prix otrzymała kampania dla portalu Wirtualna Polska, której wymiernym efektem było spopularyzowanie w internecie hasła #dziejesiewpolsce, a także wyprzedzenie Onetu przez WP na liście najpopularniejszych polskich portali (co, nota bene, oznacza czwarte miejsce wśród wszystkich stron: więcej odwiedzin mają, oczywiście, Google, Facebook oraz YouTube). 9 kampanii otrzymało złotą nagrodę. Dotyczyły one tak różnych działań, jak np. przekonanie publiki, że można urządzić kuchnię z Ikea, czy też promocja stosunkowo niskim kosztem rządowej strony Bezpieczny Autobus. Nie tylko same kampanie, ale też efekty warto śledzić choćby dlatego, że te najskuteczniejsze będą wzorem dla branży w następnych latach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *