telewizja

Demografia TV: która płeć ogląda więcej telewizji?

Dla każdego niemal medium istotnym elementem działalności z sukcesem jest znanie swojej widowni. Każdy na pewno może to zauważyć, patrząc nawet nie na same programy, ale chociażby na treść reklam w różnych mediach. Rzadko kiedy w radiu promowana będzie nowa gra video, za to jeśli oglądamy telewizję rano, to możemy spodziewać się mnóstwa opowieści o wyposażeniu domu czy też problemach ze zdrowiem, na które oczywiście reklamowany lek będzie metodą. To wszystko ze względu na wyniki dotyczące grupy demograficznej, jaka ma śledzić dany materiał. Do nich adresowane są odpowiednie treści, a także reklamy. Wyniki oglądalności wraz z podaną demografią danych programów i stacji pomagają nieraz zrozumieć najlepiej decyzji odpowiednich mediów co do zawartości, jaką będzie produkować i promować. Wiadomo na przykład prawie każdemu, że nie tylko stereotypem jest powszechna opinia, jakoby TVN był stacją kierującą się raczej do „młodych, wykształconych z dużych miast”, zaś Polsat stosunkowo bardziej adresował swoją ofertę do widowni wiejskiej. Tak zaiste jest i raczej nie spodziewamy się, by np. to TVN miał starać się o mecze piłkarskie. Ogółem możemy jednak z góry odpowiedzieć na tytułowe pytanie, że telewizję ogląda obecnie więcej kobiet. Aż 72% Polek w ankietach deklaruje codzienne oglądanie telewizji, podczas gdy u mężczyzn ten wskaźnik wyniósł 59%. Ponadto w całym rynku TV ponad 55% widzów stanowią kobiety – stacje bez wątpienia muszą brać to pod uwagę, zwłaszcza te, które są jeszcze bardziej „sfeminizowane” pod względem publiki.

Widownia większości stacji TV to dziś przede wszystkim kobiety. Źródło: Pixabay.com.
Widownia większości stacji TV to dziś przede wszystkim kobiety. Źródło: Pixabay.com.

Spośród dużych stacji, TVP2 i TVN w największym stopniu adresują programy do kobiet – które stanowią tam ponad 63% widzów, jak podają Wirtualnemedia.pl. Ale nawet w TVP1 kobiety mają zdecydowaną przewagę w widowni, bo jest ich prawie 56%. Polsat jest pomiędzy. Może to być warte uwagi, by pamiętać, iż nie każdy typ programu jest „równy” w świecie mediów. Wyniki oglądalności poszczególnych audycji nie zostawiają wątpliwości, że wśród kobiet najpopularniejsze programy to seriale, w naszym kraju – zwłaszcza największe hity TVP. Czasami pojawiają się tam też programy o celebrytach, wydarzenia muzyczne itp. Z kolei wśród panów na każdej liście najbardziej oglądanych programów roku znajdują się mecze piłki nożnej, zawody skoków narciarskich itp., nieco większą popularnością cieszą się także informacje, jak „Teleexpress”. W sytuacji, gdy młodsze pokolenie coraz częściej nie ogląda TV, w przypadku serialu wybiera produkcje zagraniczne z internetu, a w przypadku meczów – legalne lub nielegalne transmisje on-line, polskie stacje TV mogą skierować się w kierunku jeszcze bardziej specyficznej oferty programowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *