Ekonomia i przedsiębiorczość: edukacja, praca

Czy biznes odpowiedzialny społecznie opłaca się firmom?

Pytanie „jak zachęcić i zadowolić klienta” stoi u podstaw większości biznesów, i pośrednio dotyka chyba każdego z nas – szefowie muszą zadawać je sobie każdego dnia, zaś szeregowi pracownicy mogą nie stykać się z nim czasem bezpośrednio, ale świadomi są na pewno, że ich pozycja w firmie zależy od tego, czy ich usługi pomagają realizować założone cele. Tak więc również muszą być świadomi oczekiwań klienta. Jako że w Polsce rozwinęła się przez ostatnie 25 lat klasa średnia, a z roku na rok coraz więcej osób posiada wystarczającą ilość pieniędzy, by po wykonaniu podstawowych płatności coś jeszcze na koncie zostało, znaczenie zyskują powoli usługi i produkty, które dają „coś ekstra”: widać to przechodząc się galerią, gdzie zakupić można stylowe sprzęty elektroniczne czy też produkty ekologiczne, często wyraźnie droższe niż „niższej klasy” odpowiedniki. Wielu sprzedawców ciągle jednak zastanawia się, ilu klientów i jakich można zdobyć takimi aspektami produktów i usług jak praktyki biznesu odpowiedzialnego społecznie i jakość produktów (tutaj). Przedsiębiorcy chcący utrzymać się na rynku muszą pamiętać, że od wielu już lat mówi się o potencjale, który jednak ciągle nie wszedł w Polsce do, powiedzieć by można, „maistreamu”.

Biznes odpowiedzialny społecznie. Źródło: Pixabay.com.
Biznes odpowiedzialny społecznie. Źródło: Pixabay.com.

Jak pewnie dobrze wiedzą pracownicy dużych zagranicznych korporacji, na Zachodzie często uważa się wizerunek odpowiedzialnej społecznie – dobrej dla świata firmy jako istotny element jej funkcjonowania. Jako że pod wieloma względami widzimy postęp w dorównywaniu Zachodowi pod względem cywilizacji i kultury, stratedzy powszechnie zakładają, że tak będzie również pod względem preferencji konsumenckich. W Polsce jednak ciągle rzadko kto zna branżowy skrót CSR, czyli Corporate Social Responsibility – jak najczęściej mówi się o odpowiedzialności społecznej biznesu. Według barometru Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej, większość firm uważa, że klienci nie wiedzą, co to jest CSR, i nie kierują się nim podczas zakupów, i mają rację – w ankietach w tymże badaniu na 10 pytanych tylko trzech potrafiło powiedzieć, czym jest odpowiedzialna społecznie firma, a tylko dwóch odpowiadało, że kieruje się tym aspektem wybierając produkt czy usługę. Jak widać, odpowiedzialny społecznie biznes ciągle nie jest „mainstreamowy” w naszym kraju, choć spotkania branżowe sugerują, że przez ostatnie kilkanaście lat wiele się zmieniło i nie jest to już zupełna nisza. Być może zmiany w strukturze dochodów oraz spadająca podaż pracy w Polsce sprawią, że więcej osób będzie rozważać ten element jako kluczowy przy swoim wyborze zakupionego produktu czy też miejsca zatrudnienia – pracodawcy mogą zyskać śledząc ten temat i zwracając uwagę na oczekiwania społeczne, jednak na pewno ciągle powinni zachować sporo ostrożności przy angażowaniu się w tym zakresie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *