studenckie życie

Co nada się na niedrogie i zdrowe śniadanie?

Ze śniadaniami, jak z niemal ze wszystkim – zdania dietetyków są podzielone i nie ma może 100% konsensusu, ale trzeba zauważyć, że wiele zdaję się przemawiać za ich sporą istotnością dla kondycji całej osoby. Na pewno ten, kto regularnie je śniadania, a w pracy czy na uczelni się nie odbija, zazwyczaj szybko zauważy różnicę w swojej wydajności i samopoczuciu za każdym razem, gdy wyjdzie z domu na czczo. Statystyki wydają się potwierdzać stereotyp, że typowy student, oczywiście, nie je śniadań, bo to zbyt wymagające i… pewnie zbyt zdrowe. Tak przynajmniej wynika z badań „Student Y” prowadzonych w Łodzi w 2013 roku. Z nich można było się dowiedzieć, że wielu studentów porzuca śniadania lub je ignoruje, korzystając z fast foodu, słodyczy czy napojów energetycznych, a nie odżywczych produktów. Obecnie jednak mamy boom na jakościowe odżywianie się i coraz częściej także i studenci mają ochotę dbać o swoją dietę, oczywiście za niewielkie kwoty. Co można szybko, wygodnie i stosunkowo niedrogo spożyć rano, by organizm mimo wszystko nie miał problemów z trawieniem czy uwalnianiem energii?

Pomysł na śniadanie. Źródło: Pixabay.com.
Pomysł na śniadanie. Źródło: Pixabay.com.

Jednym z najbardziej odżywczych elementów jest zwykłe kurze jajko, dlatego nie jesteśmy weganami, zawsze warto włączyć je do śniadania. Jajecznica zajmuje ciągle za długo? Wiele osób przyrządza ją w mikrofali. Do ubitych jajek dodaje się mleka, soli i pieprzu, może też siekanej cebuli, a następnie wkłada do mikrofalówki na wysokim ustawieniu na 2 minuty, podczas których można zająć się szorowaniem zębów czy szukaniem spodni do założenia. Po wyjęciu wymieszać i włożyć jeszcze na ok. 2 minuty, może krócej – w zależności od mikrofalówki. W tym czasie można się ubrać czy spakować lektury. Wszystkie dodatki można oczywiście zmieniać podług własnego smaku.

W USA za jedno z najtańszych śniadań uważa się tzw. hash browns, a u nas ich odpowiednikiem mogą być placki ziemniaczane. Ziemniaki, zwłaszcza starsze, wymagają oczywiście nieco więcej wysiłku (obieranie), ale są wśród najtańszych posiłków. 2 kg ziemniaków dostarczą tyle kalorii, ile wielu osobom wystarczy na cały dzień, choć oczywiście tylko część ważnych składników diety. To jednak nadal znacznie zdrowsze, niż fast food. Dodatki również są niedrogie: cebula, czosnek, trochę mąki, jajka, na koniec śmietana, cukier lub sos itp. Po obraniu i pokrojeniu ziemniaki można razem z warzywami posiekać w blenderze, a potem wysuszyć, dodać parę łyżek mąki i położyć na rozgrzanej już patelni na kilka minut.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *