reklama

Agencje komunikacji marketingowej – jaką pełnią funkcję na rynku?

Nie przez przypadek na niektórych uniwersytetach nauki związane z Public Relations czy Corporate Identity znajdziemy w tej samej administracji, co dziennikarstwo. Praca przy promowaniu firm jest bowiem ściśle związana z mediami. Komunikacja marketingowa, jak nazwa wskazuje, ma związek z promocją i, ostatecznie, sprzedażą danego produktu – czy to będzie otrzymanie pieniędzy za towar, czy popularyzacja jakieś informacji. Ale też jak wskazuje słowo „komunikacja”, chodzi tutaj o przekazywanie pewnych treści, a więc zadanie z gruntu dziennikarskie. Można powiedzieć, że charakter pracy jest podobny, z tym, że przekaz jest ukierunkowany na firmę, która nas w takiej roli zatrudnia. Może to być wielki biznes, ale mogą to być też instytucje publiczne, które także chcą osiągnąć swój cel, dotrzeć do wybranej społeczności ze swoim przekazem. W pewnej mierze niemal każda osoba zaangażowana w proces sprzedaży uprawia komunikację marketingową: od tych, którzy projektują język marki (brand language) czy też opakowania towarów, przez ludzi piszących i emitujących reklamy, do sprzedawcy. Jednak zazwyczaj tego słowa używa się w kontekście całościowej strategii, która ma zamiar koordynować te wszystkie działania.

Zintegrowana komunikacja marketingowa. Źródło: Pixabay.com.
Zintegrowana komunikacja marketingowa. Źródło: Pixabay.com.

Agencje komunikacji marketingowej zazwyczaj zajmują się właśnie tzw. zintegrowaną komunikacją marketingową (IMC). Jeszcze w XX wieku IMC nie było wykonalne w dzisiejszym rozumieniu. Jednak kilka procesów sprawiło, że takie agencje mają dziś rację bytu. Po pierwsze, marketing przeszedł w świat nowych, interaktywnych mediów. Po drugie, jego miejsce (czyli choćby reklam) jest już nie tylko w mediach masowych, ale też w środkach przekazu specjalistycznych (np. strony internetowe), adresowanych do specyficznej grupy odbiorców – co stwarza przestrzeń pracy dla takich agencji, które mogą dokładnie określać, kiedy i gdzie zamieszać przekaz, by trafiał do odbiorcy, jakiego zainteresuje. Po trzecie, planowanie marketingu jest dzisiaj coraz ważniejsze, ponieważ konkurujące firmy coraz bardziej chcą podwyższać swoją wydajność. A zapłacenie agencji komunikacji marketingowej sowitej nawet sumy za całościowy projekt, który poskutkuje, jest znacznie tańsze, niż po prostu obrzucenie rynku reklamami i sprzedawcami bezpośrednimi, jeśli ci będą nieskuteczni i nie przyciągną właściwych odbiorców.

W świecie wszechobecnych powiązań komunikacja jest coraz ważniejsza – a to przecież nie tak, że był jakiś moment w historii ludzkości, gdy nie był to kluczowy aspekt naszych żyć. Dlatego wydaje się, że umiejętność komunikacji pozostanie wysoko ceniona, a wraz z nią znajdzie się nowe miejsce na rynku dla zmieniających się mediów. Jednym z przykładów do obserwowania może być właśnie działalność agencji komunikacji marketingowej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *